Uit onderzoek van de Amerikaanse psycholoog Timothy Brown blijkt dat er ongeveer 40.000 gedachten per dag door je hoofd gaan. Van deze gedachten is 70% negatief gekleurd.

Iedere keer dat je een gedachte hebt, pompen je hersenen bijna direct chemicaliën door je lichaam. Deze hebben invloed op hoe je je voelt.

In stressvolle situaties zijn onze gedachten automatisch negatiever gekleurd. Wat het effect hiervan is op  je humeur hoef ik je vast niet te vertellen.

Gelukkig heb je invloed op hoe je omgaat met je gedachten.
Hierbij kun je onderscheid maken tussen:

  1. Zorgen voor MINDER gedachten
    Minder gedachten = minder negativiteit = meer rust in je hoofd
  2. Zorgen voor ANDERE gedachten
    Denk maar aan de uitdrukking ‘is het glas halfvol of half leeg?’

7 manieren om negatieve gedachten om te zetten 

Deze 7 manieren helpen je negatieve gedachten direct te lijf te gaan:

Categorie 1 – zorg voor MINDER gedachten

  1. Op je favoriete nummers te dansen tot je erbij neer valt 😉.
  2. De natuur op te zoeken om te wandelen of te sporten.
  3. Yoga te beoefenen of te mediteren.
  4. Aan de online workshop Rust in je hoofd mee te doen.

Categorie 2 – zorg voor ANDERE gedachten

  1. Geef jezelf een compliment.
    Kun je alleen zien wat er allemaal niet goed ging vandaag? Doorloop in gedachten je dag nog eens en geef jezelf een compliment (of een schouderklopje) over wat wèl goed ging.
  2. Negeer de negatieve gedachte.
    Herken je patroon van negatief denken en lach erom. Je kunt ervoor kiezen om niet naar dat kritische stemmetje te luisteren.
  3. Voel je dankbaarheid voor wat er wel is.
    Gaat het ‘effe niet zo lekker’ en beland je in een negatieve spiraal? Vraag je dan af: ‘Waar ben ik dankbaar voor?’

Denk je nu: ‘dit is makkelijker gezegd dan gedaan, Tasha!’

En weet je niet hoe je de vicieuze cirkel van negatieve gedachten zelf kunt doorbreken?
Blijf er niet mee zitten. Ik help je graag op weg. Laat me hier weten wat je bezighoudt.

Dan neem ik contact met je op.